بلاگ

قفل درب آسانسور چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قفل درب آسانسور بی شک از مهم ترین ابزار حفاظتی به کار رفته در سیستم های آسانسوری است. چرا که این قفل سبب می شود تا از بسته شدن کامل درب در زمان حرکت کابین در بین طبقات مطمئن شویم. عاملی که تاثیر بسزایی در حفظ سلامت مسافران و البته ایجاد امنیت خاطر برای آن ها می باشد. به همین دلیل نیز در تمامی آسانسورها و در لحظه حرکت، به شکلی خودکار این قفل درب را کامل تا زمان رسیدن به طبقه مورد نظر محکم می کند. البته که این قفل ها قابلیت های متفاوتی دارند و دارای انواع مختلفی هستند. اما بیشتر این ویژگی در اذهان افراد باقی مانده است. به همین خاطر در ادامه به معرفی جامع تر انواع قفل های درب و همچنین شیوه های عملکرد آن می پردازیم.

قفل درب آسانسور چیست؟

همان طور که اشاره شد، درب آسانسور در انواع مختلف، علاوه بر بسته شدن مکانیزم خود، در برخی مدل ها دارای قفل جداگانه ای نیز می باشد. که این امر بسیار در افزایش ایمنی در زمان کارکرد آسانسور موثر می باشد. ضمن اینکه این قفل به گونه ای ساخته شده، که جهت باز و بسته کردن و یا سرویس آن تنها باید از ابزار آلات مخصوصی استفاده کرد. که نوع کار کردن با آن و انجام تنظیمات در آن نیز تنها توسط سرویس کاران و افراد متخصص در این زمینه انجام می شود. ضمن اینکه در صورت هرگونه خرابی در آسانسور ویا حادثه ای، جهت نجات جان افراد حاصر در کابین، این قفل توسط آتش نشانان شکسته می شود. چرا که کیفیت و مقاومت بالایی داشته و به خوبی درب را در جای خود محکم می کند.

قفل های درب از گذشته تا به امروز، مدل های مختلفی را به خود دیده است. در واقع همان طور که آسانسور و بخش های اصلی آن از دیرباز تا به امروز بسیار تغییر کرده اند، قطعات و تجهیزات وابسته به آن ها نیز بروز شده اند. ضمن اینکه این قطعه نیز به دلیل افزایش تنوع در مدل ها و درب های گوناگون، دارای انواع مختلفی است. تا با مدل های مختلف آسانسور سازگار بوده و بتواند عملکرد ثبت مشابه خود را در تمامی آن ها به همراه داشته باشد. از جمله مدل های مختلف درب که باید برای آن ها قفل مناسب و متناسبی در نظر گرفته شود می توان به درب های لولایی (قدیمی)، نیمه اتوماتیک، اتوماتیک، درب های طبقات و … اشاره کرد. که هر یک از این مدل ها خود دارای قفل درب آسانسور مخصوص به خود هستند.

تاریخچه مکانیزم بسته شو درب بالابرها

یکی از نکاتی که باید در مورد قف ها ذکر کنیم، شناخت آن با اسامی مختلف است. که گاهی از مکانیزم بسته شو و یا قفل های درب بالابر و … نیز برای معرفی آن استفاده می شود. اما اگر بخواهیم به تاریخچه آن بازگردیم، باید به درب های لولایی که جزو اولین مدل های درب بودند، اشاره کنیم. در واقع همان طور که اشاره کردیم، این قفل ها تغییر و تحولات زیادی را به خود دیده اند. که تولید آن ها به حدود اواسط قرن بیستم و تحت عنوان قفل شیندلری باز می گردد. در واقع همان طور که اشاره کردیم، این مدل از قفل های تولیدی در آن زمان، تنها به درب های مدل لولایی اختصاص داشت. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در واقع برای سایر درب ها نیز از قفل های متفاوتی استفاده می شد. و البته مدل های درب لولایی نیز بهبود یافتند.

مدل های قفل شیندلر که از بهترین های بازار بود، با کلید دو گوش باز و بسته می شد. در این مدل از قفل درب آسانسور، بخشی که با درب درگیر می شود، به صورت میله ای طراحی شده بود. که در قسمت تحتانی آن بخشی دو زبانه قرار داده شده بود که دقیقا مناسب برای حفره های انتهایی درب طراحی شده بودند. که به این صورت به راحتی درب قفل می شد. البته که امروزه از کلیدهای سه گوش به منظور محکم نگه داشتن و قفل درب های روی کابین آسانسور استفاده می کنند. این کلیدها به شرح ذیل می باشند.

  • کلیدهای مدل 300
  • کلیدهای مدل 400
  • کلیدهای شیندلر مدل 500
  • کلیدهای درب شیندلری
  • کلیدهای شیاردار نوع استوانه ای

نوع عملکرد قفل های درب آسانسور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *